miercuri, 5 decembrie 2012

A iubi e îngeresc de Adrian Țiglea

"Năzuim să ne insinuăm în celălalt şi, dacă, se poate, să ajungem să-l locuim, să-i invadăm fiinţa” – seducătorul este un personaj care „te ia deoparte”, dislocându-te din propria ta lume şi „aruncându-te” într-un orizont sufletesc diferit. Trăim nu numai în orizonturi temporale şi spaţiale, cum ne aduce aminte Lucian Blaga, ci şi în orizonturi sufleteşti.
 Putem fi seduşi de partea rea a lucrurilor sau, dimpotrivă, de partea bună – a iubirii – sporindu-ne şi însoţindu-ne către idealul propriei noastre împliniri şi libertăţi. Atunci când suntem cu adevărat iubiţi, fiinţăm întru devenire, întru desăvârşirea de sine. Seducţia care gravitează în placenta cinismului nu face decât să ne pună fiinţa la dispoziţia celuilalt, a plăcerilor şi capriciilor sale.
În pofida a ceea ce se crede îndeobşte, Liiceanu găseşte de cuviinţă să afirmă faptul că seducerea noastră nu este un eveniment contingent, arbitrar şi lipsit de complicitatea noastră sufletească. Dimpotrivă, „orice seducţie cade pe un teren pregătit de aşteptare şi dorinţă. Există un a priori al dorinţei care pluteşte peste lumea oamenilor. (...). Orice seducător intră în viaţa noastră purtând cu el promisiunea de împlinire a unei aşteptări neprecizate, [căci] suntem făcuţi din aşteptări care vin din adânc şi de departe”.
Subzistă în adâncurile noastre nevoia de a fi iubiţi, avem nevoie „mereu să fim sprijiniţi, asemenea unei case vechi sau prost construite”, după cum ne glăsuieşte Ernesto Sábato. „La capătul oricărei seducţii se naşte o lume aparte. Cel care a fost sedus a fost scos din ordinea obişnuită a lumii, a fost luat de o parte, iar „partea” aceea are ca specific faptul de a fi doar a seducătorului şi a celui sedus. Prin actul sedus, ei sunt răpiţi din lumea aceasta”. „Sunt răpiţi din lumea aceasta”: potrivit eschatologiei creştine, la „sfârşitul veacurilor”, Isus însuşi va veni şi va „răpi la cer” pe drept-credincioşi.  Aşadar, seducţia despre care glăsuieşte Liiceanu adăposteşte în substanţa sa o anticipare a Fericirii Veşnice, promisă de creştinism.
Gabriel Liiceanu surprinde fenomenul seducţiei în diverse ipostaze. La Platon, seducţia se manifestă ca „secvenţă a luptei dintre carne şi spirit”. Din dialogul Charmides, aflăm că frumuseţea fizică nu este un argument pentru a ne lăsa seduşi; numai prin „dezbrăcarea” sufletului, putem descoperi adevărata frumuseţe a unui om. Sufletul trebuie îngrijit cel dintâi; el trebuie să fie sănătos, sănătatea sau nesănătatea sa revărsându-se apoi asupra întregului trup. Sănătatea sufletească se revarsă asupra frumuseţii fiinţei lui. În dialogul Banchetul, Socrate se preface a fi interesat de frumuseţea fizică a tinerilor, spre a-i atrage pe aceştia, intrând mai întâi pe poarta obişnuită a seducţiei de partea filosofiei, deci a frumuseţii de a doua instanţă, singura adevărată, frumuseţea spiritului eliberat de carne. Potrivit comentatorului operei lui Platon, Petru Creţia, în Banchetul „Socrate se poartă în patul lui Alcibiade ca şi când tânărul acela minunat şi iubitor ar fi trebuit să ştie că are de îmbrăţişat pe cineva care reprezintă însăşi Frumuseţea, la care nu poţi ajunge decât după ce mult mai multe lucruri ai îmbrăţişat şi ai depăşit”. Dialogul Phaidros este adresat Sufletului. „Aparenţa frumoasă, reflex palid al Frumuseţii din Lumea Ideilor, provoacă iubirea, înţeleasă ca anamneză, ca amintire a „lucrurilor de pe acel tărâm” şi astfel ca „ieşire din sine”. Persoana iubită şi sedusă este o ocazie, pe pământ, în vederea îmbarcării pentru marea călătorie a reintegrării spiritului. [...] Îndrăgostiţii lui Platon se iau de mână în vederea unei călătorii care este mai presus de iubirea lor. [...] Fiecare are nevoie de celălalt, dar în vederea unei infidelităţi finale”.
O formă nebănuită de seducţie se regăseşte în creştinism, prin persoana Mântuitorului: „Isus e seducător, pentru că ne ia de pe drumul obişnuit şi ne duce „de o parte”, cu radicalitate, către „împărăţia cerurilor”. Prin Isus, Dumnezeu însuşi seduce. Dumnezeu devine persoană ca Fiu şi capătă o biografie. […] Seducţia ocupă loc într-o pedagogie a morţii învinse. A doua venire a lui Isus echivalează cu sfârşitul timpului ca element consumator al cărnii. Prin Isus şi patimile sale, Dumnezeu poate fi iubit de acum ca persoană concretă, în carne şi oase”
Iubirea curtenească presupune „cultul nobil al femeii, care nu ar fi fost cu  putinţă fără demintatea pe care creştinismul o conferise între timp celuilalt sex, ignorat cu desăvârşire de dragostea platoniciană. De iubirea curteană e legat un ideal de viaţă bazat pe puritate şi devoţiune. Este o spiritualizare a iubirii dintre sexe. Femeia adorată şi idealizată în lirica iubirii curtene nu putea fi decât măritată, niciodată o fecioară”.
Şi filosofii se îndrăgostesc. Seducţia a jucat un rol decisiv în biografia lui Martin Heidegger, care a prins-o în mrejele iubirii pe Hannah Arendt – o eminentă reprezentă a curentului filosofiei politice din secolul XX, cunoscută pentru pertinenta sa analiză asupra totalitarismului. Heidegger are aproape 35 de ani când Hannah îi devine studentă, este căsătorit de şapte ani şi are doi fii. Hannah poartă pe urmele sale un destin dureros, iar attunci când vorbeşte despre sinele său, în paginile intitulate Umbre (1925), ea vorbeşte la persoana a treia: „o fire prea închisă şi prea retrasă în sine”, trăind „într-un exil imaginar şi blestemat”, în „devastare interioară” şi „într-o oprimare a propriei persoane” care „îi blochează orice cale de acces către ea”. Fiindu-şi sieşi obstacol, „nu aparţine niciunui loc şi niciunui timp”. Îşi detestă „propria persoană în oglindă”. Din toate acestea decurge „tirania distructivă şi violenţa împotriva propriului sine” şi instalarea „într-o angoasă fără rost şi fără obiect, o angoasă pură, sub a cărei privire goală totul devine neant”. „O umbră care se strecoară pe drum, palidă şi translucidă, purtând cu sine o stranietate ascunsă”. Gabriel Liiceanu pătrunde în intimitatea uneia dintre cele mai frumoase şi mai sângerânde iubiri a începutului de secol XX. De fapt, făcându-ne părtaşi la amorul interzis dintre cei doi intelectuali de marcă ai Europei, Liiceanu ne seduce; ne seduce nu prin plonjarea într-un tărâm interzis, ci prin spiritualizarea cărnii, care devine, astfel, fecundă. Inteligenţa în iubire femeii a făcut ca Hannah să „ştie să primească, adică s-a lăsat dusă înspre drumul ei, deci se-dusă”.
În Decameronul lui Boccacio, „,măicuţele sunt eliberate către propria lor dorinţă. Ele redevin obiecte senzuale, adică doresc în aceeaşi măsură în care sunt dorite. Totul se petrece în cadrul unei morale a desfătării sexuale. Prin universalitatea sa, această morală repune în drepturi arheul, atâta vreme persecutat, al cărnii”. Iar personajul Don Juan este personajul care evocă fenomenul seducţiei  „de partea rea a lucrurilor”: promovând senzualitatea pură, privată de sentiment, seducătorul Don Juan se împlineşte folosindu-se de trupurile „victimelor” sale. „Spiritul pare a fi amuţit cu desăvârşire, iar carnea ca senzualitate pură ocupă singură scena.”
Finalul cărţii este unul optimist: spiritul însuşi poate fi senzual, într-o lume a trupurilor furibunde. „Cultura e felul oportun al spiritului de aa prelua în jocul său carnea şi pământul. Cultura este înţelepciunea târzie a spiritului care a aflat că, pentru a pătrunde în lume, trebuie să devină carnal şi afectiv”.
Lecturând Despre seducţie am fost sedus de către Gabriel Liiceanu. Nu este prima dată. Orice întâlnire cu el evocă paşii regăsiţi ai bucuriei de a fiinţa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu