''A
fi extraordinar nu are legătură cu ceea ce faci, ci cu ceea ce eşti.
Iar tu eşti deja extraordinar, fiecare om e unic, nu e nevoie să
demonstrezi aşa ceva. Dacă încerci s-o demonstrezi, nu vei face
decât să demonstrezi opusul.Dacă vrei să demonstrezi un lucru
înseamnă că ai îndoieli în privinţa lui.Vrei să-ţi spulberi
îndoielile prin intermediul părerii celorlalţi, văzându-te prin
ochii lor. Nu eşti convins cu adevărat că eşti o persoană
frumoasă, ai vrea ca ceilalţi să spună că eşti astfel. Poţi să
crezi cât vrei tu că arăţi bine, dar nimeni nu te vede aşa din
cauză că toată lumea e preocupată de propria frumuseţe, nu-i stă
gândul la a ta. Iar dacă dă cineva din cap zicând că da, eşti
frumos sau frumoasă, cel sau cea care spune asta o face pentru că
aşteaptă ca şi tu, la rândul tău, să dai din cap afirmativ la
adresa propriei sale frumuseţi. E un târg reciproc: tu îmi
împlineşti egoul, eu îl împlinesc pe-al tău. Ştiu prea bine că nu
eşti frumos, tu ştii bine că eu nu sunt frumos, dar îţi satisfac
egoul, aşa că şi tu îl satisfaci pe-al meu. Dovezile sunt necesare
doar în cazul minciunilor – reţineţi asta. De aceea Dumnezeu nu poate
fi dovedit – fiindcă el e adevărul ultim. Dovezile sunt necesare în
cazul minciunilor; adevărul nu are nevoie de nicio dovadă.'' Osho
Cartea scoate în evidenţa înţelesul adânc
al câtorva parabole taoiste celebre însă dacă doriţi să folosiţi la
maxim cartea, înainte de a citi ce spune Osho, făceţi-vă un pic de timp
şi urmăriţi să găsiţi propria explicaţie asupra parabolelor prezentate.
Osho reuşeşte şi în această carte să prezinte învăţăturile orientale (în
acest caz, pe cele ale lui Chuang Tzu) într-un mod accesibil minţii
occidentale. Pe măsură ce creşte capacitatea noastră de a înţelege
condiţionările minţii nostre, creşte şi capacitatea nostră de a
transcende mintea.
Iata si cateva fragmente din carte:
Chuang Tsu este o înflorire dintre cele mai rare, mai rară şi decât un
Buddha sau un Iisus. Fiindcă Buddha şi Iisus pun accentul pe efort, iar
Chuang Tse pe uşurinţă. Multe se pot realiza cu efort, dar şi mai multe
cu uşurinţă. Multe se pot face cu voinţă, dar şi mai multe abandonând
voinţa. Iar tot ceea ce obţii prin voinţă va rămâne mereu o povară
pentru tine; se va crea un conflict permanent, o tensiune interioară,
lucrul obţinut putând fi pierdut în orice moment. Trebuie să îl menţii
continuu – iar menţinerea lui consumă energie, menţinerea lui va sfârşi
prin a te irosi.
Doar acel lucru la care ajungi cu uşurinţă nu va fi nicicând o povară
pentru tine şi doar ceea ce nu e o povară poate fi veşnic. Numai ceea ce
nu e câtuşi de puţin împotriva firii poate rămâne cu tine pururea.
Chuang Tsu spune că la real, la divin, la existenţial poţi ajunge dacă
te pierzi cu totul în el. Chiar şi efortul de a ajunge la el devine o
piedică – şi atunci nu te mai poţi pierde. Chiar şi efortul pe care-l
faci ca să te pierzi constituie un obstacol. Cum ai putea face un efort
ca să te pierzi? Toate eforturile se nasc din ego, iar prin efort,
egoul e consolidat. Egoul reprezintă boala. De aceea trebuie să renunţi
la orice efort, nu e nimic de făcut; trebuie să te pierzi cu totul în
existenţial. Trebuie să devii din nou asemenea unui copil mic, abia
născut, care nu ştie ce e bine, nu ştie ce e rău, nu cunoaşte niciun fel
de distincţii. Odată ce au apărut distincţiile, odată ce ştii că aşa e
bine şi invers e rău, te-ai îmbolnăvit deja şi eşti departe de
realitate.
Când îţi e uşor, atunci e bine. Începe bine şi-ţi va fi uşor.
Şi acesta este criteriul: dacă, atunci când faci ceva, simţi că ţi-e
uşor, atunci e bine. Dacă îţi e incomod în orice fel, atunci ceva nu e
bine. Dacă eşti încordat înseamnă că viaţa ta nu curge cu uşurinţă. Când
nu poţi să dormi, nu poţi să te relaxezi, nu poţi să te detaşezi
înseamnă că viaţa ta nu e uşoară – înseamnă că urmăreşti lucruri
dificile, imposibile. Schimbă-ţi stilul de viaţă, căci te afli pe un
drum greşit. Începe bine şi-ţi va fi mereu uşor, începe bine şi vei fi
mereu odihnit – acesta este criteriul. Priveşte întotdeauna la ce se
întâmplă în tine atunci când faci ceva: dacă ai un sentiment de pace, de
odihnă, dacă te simţi bine în pielea ta, relaxat, atunci e bine. Acesta
şi numai acesta este criteriul. Ce e bine pentru tine ar putea să nu
fie bine pentru altcineva, ţine minte şi asta. Fiindcă s-ar putea ca ce e
uşor pentru tine să nu fie uşor pentru altcineva – pentru el altceva
poate să fie uşor. Deci nu are cum să existe o lege universală în
această privinţă. Fiecare individ trebuie să afle singur ce anume e uşor
pentru el. Nu asculta la ce spune lumea, fiindcă există oameni care ar
vrea să-ţi impună legile lor. Aceşti oameni sunt duşmani, sunt
criminali.
Niciun om care a înţeles viaţa n-ar vrea să-ţi impună ceva. El nu va
face decât să te ajute să trăieşti cu uşurinţă, astfel încât tu să poţi
afla singur ce ţi se potriveşte.
Reţineţi lucrul acesta: atunci când copilul e fericit, nu creaţi
niciodată în mintea lui asocierea cu ceva rău, altminteri adânc în
mintea lui se va înrădăcina ideea că fericirea e un lucru rău.
Credeţi că vă aflaţi aici datorită societăţii; credeţi că vă aflaţi aici
datorită moralităţii şi aiurelii care ţine de ea; credeţi că vă aflaţi
aici datorită Bibliei, Coranului, Gitei. Nu! Natura există în absenţa
oricăror legi. Ea îşi are legile ei intrinsece, dar nu e vorba despre
legi aprobate de oameni. Ele n-au nevoie de aprobarea voastră; există
dintotdeauna, iar viaţa le urmează mereu. Dacă nu intervii în niciun
fel, vei ajunge la destinaţie imediat; dacă intervii în bunul mers al
vieţii, atunci dai de necaz. Aşa că atunci când te afli în suferinţă, în
necaz, să ştii că te-ai opus legilor naturii. Până când nu încetezi să
te mai opui, nu e nimic de făcut.
La asta se rezumă întreg mesajul lui Chuang Tsu: nu te opune naturii.
Permite-i să se desfăşoare, urmeaz-o, încrede-te în ea. Din ea ai venit,
ea îţi e mamă, ea e izvorul; iar într-o zi te vei întoarce la ea – ea e
destinaţia ultimă. Şi-atunci de ce, între acestea două – venirea şi
plecarea ta – să i te opui, de ce să lupţi?
El însă era fericit şi a rămas sincer faţă de tao al său, faţă de natura
sa interioară. Şi a zis: „Altă cale nu e posibilă. Dacă suferiţi,
suferiţi din cauza aşteptărilor voastre, nu din cauza mea.”
Eşti aici ca să te împlineşti pe tine însuţi, ceilalţi sunt aici ca să
se împlinească pe ei înşişi. Dacă aşteaptă ceva de la tine, e problema
lor; vor suferi, dar tu n-ai de ce să devii fals pentru ei.
Fii sincer faţă de natura ta interioară şi ajută-i pe ceilalţi să fie
sinceri faţă de natura lor. Asta numesc eu un om religios. Un om
religios e acela care e sincer faţă de natura lui lăuntrică şi îi ajută
pe ceilalţi să fie sinceri faţă de propria lor natură. Te afli aici ca
să-ţi împlineşti destinul, iar ceilalţi sunt aici ca să şi-l împlinească
pe-al lor. Nu aştepta nimic din partea lor, altminteri îi vei determina
să facă lucruri de ochii lumii, îi vei transforma în mincinoşi. Nu
aştepta nimic de la nimeni şi nici nu împlini tu aşteptările pe care le
au ceilalţi faţă de tine.
E anevoios, dar asta înseamnă sannyas, la asta se referă el. Nu hrăni
aşteptările nimănui cu privire la tine. Nu le da celorlalţi câtuşi de
puţin de înţeles că ai fi dispus să le împlineşti aşteptările. Oricât de
mult ai avea de suferit din această cauză, fii gata să suferi, dar nu
le permite celorlalţi să aibă aşteptări în ceea ce te priveşte. În caz
contrar, lumea te va închide în ea şi aşa apare întemniţarea.
Cuprins
1. Când pantofii ţi se potrivesc
2. Turnul spiritului
3. Fuga de umbră
4. Cocoșul de luptă
5. Muntele maimuţelor
6. Simfonie pentru o pasăre de mare
7. Puhoaiele de toamnă
8. Ţestoasa
9. Ducele Huan și rotarul
10. Omul se naște în tao
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu